+36 (1) 510 0585 info@forensis.hu

Mobilkommunikációs kutatás 2020

Mobilkommunikációs kutatás 2020

A nyár végén újabb kutatást indítottunk tagjaink között, amiben a mobilos szokásokról, szolgálgató és szolgáltatás választási preferenciákra voltunk kíváncsiak.

Szerző: Editor

A koronavírusos időszak változásokat hozott a mobil és a mobil adatforgalom felhasználási igényekben. A magas EU-s és külföldi felhasználhatóság lekerült a fontos szempontok közül, ami az utazási korlátozások és óvatosság miatt érthető. Egyre erősödik a telefon, mint szórakoztató eszköz szerepe, rohamos nő a zenehallgatás és videós tartalmak fogyasztása, ami a nemzetközi trendekkel azonos.

A kérdőív kitöltői között magasan a havi előfizetéssel rendelkezők voltak többségben, 80% felett rendelkeznek havidíjas hozzáféréssel. A feltöltős SIM-ek aránya csökken, annak ellenére is, hogy kevesebb szolgáltatás érhető el (az is jellemzően drágábban) prepaid opcióval.

Egyre többen ismerik fel a csoporton belüli ingyenes telefonálás jelentőségét, a válaszadók 65%-a él is ezzel a lehetőséggel. A flottában, családi előfizetésben és külön opció igénylése esetén elérhető ez a lehetőség, különböző módon a szolgáltatóknál.

"Adatforgalomból sosem elég", de a visszajelzések alapján a választott, vagy az aktuális csomagban foglalt adatforgalmi keret a felhasználók kétharmadának elég. Az persze kérdés, hogy spórol-e vele és amennyiben korlátlan keret lenne, akkor mennyit forgalmazna.

A hűségidőt egyre tudatosabban kezelik, egyre többen csak valós előnyökért hajlandók hűséget kötni, mivel látják a versenyt és keresik a lehetőséget. Egyértelmű, hogy a hűség vállalása legfőbb oka, a jobb tarifa elérése. Készülék miatt egyre kevesebben vállalnak hűséget, nő a külföldi beszerzések aránya és az online boltokon keresztül történő vásárlás.
Ahogy a gépjármű kötelező biztosításoknál, a mobil tarifáknál is érdemes újrakalkulálni időnként. Érdemes a valós felhasználási szokások alapján kalkulálni, mert sokan beleugranak egy olyan korlátlan csomagba, amire valójában semmi szükségük. Emellett jelentős összeget spórolnának meg, ha megnéznék, hogy mennyit beszélnek és azt is, hogy kivel. Egy kisebb csomag és csoporton belüli ingynes opció látható megtakarítást eredményez.

Azt gondolnánk, hogy már mindenhol elérhető a megfelelő minőségű szolgáltatás, de a kutatás rávilágít arra, hogy a szolgáltató kiválasztása nagyban függ a tartózkodási helytől. A tarifa mellett ugyanolyan fontos szempont, hogy melyik szolgáltatóról van szó, mert főleg vidéken jelentős különbségek is lehetnek a szolgáltatók hang- és adatszolgálatás minősége között.

A szolgáltatók is tesznek az SMS visszaszorítása érdekében, folyamatosan megfigyelhető, hogy az SMS ára nem csökken, hanem inkább drágul. A válaszok alapján ennek meg is van az eredménye, mert egyre kevesebben és egyre kevesebbet küldenek. Előtérbe kerül az alternatív üzenetküldés, ami egyrészt csak adatot használ és lényegesen több funkcióval bír. Vannak csomagok, ahol az azonnali üzenetküldő szolgáltatások nem is fogyasztják az adatcsomagot.
A zenehallgatás nagyon népszerű, főleg a fiatalabb korosztály körében. Elsődleges csatorna a YouTube, közel 30%-ban, de látható szelete van a Spotifynak és a rádiók online adásának is, amit inkább a 30 feletti korosztály vesz igénybe.

Videós tartalmaknál erős növekedés látható a streaming szolgáltatók javára, már a felhasználók 25%-a eléri és nézi is a telefonon keresztül. A hazai TV-k - főleg saját gyártású műsorainak - csatornáinak a látogatottsága is egyre erősebb, már a válaszadók 15%-a néz bele így a "TV-be".
Természetesen a legerősebb a YouTube, aminek a rendszeres látogatottsága 80% feletti a kutatás alapján.

;